Contractvrij door prijswijzing provider

Contractvrij door prijswijzing provider

Wat december is voor zorgverzekeringen lijkt de maand juni te gaan worden voor internet, tv & bellen. In december kan je traditiegetrouw overstappen naar een nieuwe zorgverzekering. Dit kan alleen in deze maand. Op dat moment stappen miljoenen over van verzekeraar. Dat lijkt nu te gebeuren voor internet, tv & bellen.
Enige uitleg is wel op zijn plaats. Als providers hun prijzen wijzigen ben je als klant contractvrij. Dit geldt voor maandprijzen maar ook als providers alleen maar hun beltarieven verhogen. Een kleine prijswijziging kan ervoor zorgen dat je contractvrij wordt. Nu providers massaal prijzen verhogen, wordt juni de maand dat ruim 80 procent van de Nederlandse huishoudens contractvrij zijn. Overstappen kan dan zonder dat het contract is afgelopen.

Prijsverhoging

Vrijwel alle providers verhogen dus hun tarieven. Bij KPN en Ziggo gaat het om 1 a 2 euro per maand. XS4ALL verhoogt sommige pakketten met 5 euro (prijsstijging van ruim 10 procent), Online.nl idem en ook kleine providers als Stipte en Fiber.nl gaan duurder worden. Alleen T-Mobile blijft dezelfde prijzen hanteren, dat is letterlijk de enige provider die zijn prijzen niet verhoogd.

Overstapmaand

Juni wordt dus de maand dat men massaal kan overstappen. Maar gaat dit ook gebeuren? Waar een zorgverzekering, of energie, vooral een administratieve handeling is, heeft een overstap van internet, tv of bellen wat meer voeten in de aarde. Je moet namelijk modem of ontvanger opnieuw instellen. Geen hogere wiskunde maar wel moeite. Toch is het aan te raden geregeld over te stappen. Niet alleen vanwege de kosten maar ook om weer nieuwe hardware te krijgen en wellicht een beter pakket.
Overstappen is simpel. Je kunt het huidige contract laten opzeggen door je nieuwe provider. Je hoeft dus niet op te zeggen, dit doet je nieuwe provider. Het oude abonnement stopt dan automatisch. Let wel op het volgende:

  1. Hardware moet je retour sturen. Dus modem en/of ontvanger moeten terug naar de provider. Deze heb je in bruikleen. Gooi je dit weg, dan krijg je een boete.
  2. Een emailadres van een provider vervalt. Heb je nu KPN en is je emailadres jansen@kpn.com? Dan verdwijnt dit emailadres als je overstapt naar een andere provider.
  3. Losse televisiepakketten kunnen niet automatisch worden stopgezet. Dit moet je dus apart doen. Heb je Digitenne of CanalDigitaal?

Dan moet je dit los opzeggen.
Providers leveren tegenwoordig draadloze modems beveiligd aan. Het is dus een kwestie van inpluggen en je hebt draadloos internet en nog beveiligd ook. Dit maakt het overstappen makkelijker zonder eerst te moeten installeren. Stap dus ook over. Want die hogere prijzen hoef je niet te pikken!

Post your comment